Életeket ment a hamarosan kötelező eCall rendszer

eCall segélyhívó rendszer

A közúti járművekben megjelenő aktív és passzív biztonsági elemek egyre növekvő hatékonysága mellett a balesetek bekövetkeztekor kiemelt fontosságú az időben megtörténő segélykérés.

2014-ben összesen harmincezer ember lelte halálát Európa útjain közlekedési balesetben. A becslések szerint az áldozatok tizedének élete megmenthető lett volna, ha a segítség hamarabb ér oda. Az arány javítása érdekében az Európai Parlament 2013-as döntése értelmében idén, 2015. októberétől valamennyi, az EU-ban forgalomba helyezett személygépkocsit és könnyű haszongépjárművet kötelezően el kell látni az eCall segélyhívó rendszerrel.

A eCall rendszer két elemből áll: egy fedélzeti egységből és egy bluetoothon csatlakoztatott telefonban, vagy magában a fedélzeti egységben lévő SIM – kártyából. A berendezés normális esetben nem forgalmaz jeleket, de vészhelyzetben a jármű egyes szenzorainak jelei alapján – például, ha működésbe lép a légzsák – automatikusan regisztrálja magát a mobiltelefonos hálózaton és azonnal jelzést küld a 112-es segélyhívó – számra. A segélyhívó központ diszpécsere ez által több információt is kap a baleset körülményeiről, többek között a jármű azonosítóját, a baleset helyszínének GPS-koordinátáit és időpontját, az utasok számát, illetve egyes esetekben még olyan, a jármű szenzoraitól érkező adatokat is, melyekből következtetni tud a baleset súlyosságára.

Az eCall rendszer működési elve

Az eCall rendszer működési elve – katt a nagyításért!

A vészjelzést a balesetet szenvedett személy saját maga is aktiválhatja egyetlen gomb megnyomásával, ami jelentősen megkönnyítheti és felgyorsíthatja a segélykérést, főként olyankor, amikor a jármű vezetője sokkot kap, vagy egyéb ok miatt nem képes segítséget hívni.

Az eCall rendszer bevezetése mellett az Európai Parlament döntése alapján a 112-es segélyhívó rendszert is egységessé kell tenni, lefedettségét egész Európa területére kell kiterjeszteni. Magyarország az 1991-ben indult rendszerhez 1999-ben csatlakozott és a jövőben Miskolcon és Szombathelyen alakít ki hívásfogadó központokat. A 112 tárcsázásakor a hívás az éppen szabad vonallal rendelkező központba fut be.

A motorkerékpárokra, a nehéz haszongépjárművekre és az autóbuszokra az előírás 2020-tól vonatkozik.

Az Európai Parlament eCall-ról készült rövid videóját (magyar felirattal is) itt nézheti meg:

 

2 comments for “Életeket ment a hamarosan kötelező eCall rendszer

  1. 2018-05-04 at 13:23

    Helyesbítés- Azonnal hívtam a 112 számot.

  2. 2018-05-04 at 13:21

    Az M4 főúton baleset történ előttem, én a 3. kocsi voltam. Azonnal hívtam a 12 számot.
    Eltelt másfél perc, mire elmondott mindent több nyelven az automata, majd kapcsolta a diszpécsert.
    A kezelő először nem arra volt kíváncsi, hogy mekkora a baj, hanem az adataimra
    És mire mindent elmondtam, megtudta, hogy a baleset nem velem történt, elkezdte a balesetet szenvedő kocsi adatait, típusát, színét, utasainak számát, pontos kilométer szelvényt….. firtatni.
    Ekkora bürokratizmus megengedhetetlen ilyen esetben.
    40 perc telt el, mire a mentő a helyszínre ért, 10 kilométerről
    A régi (normális) rendszerben hívtam a mentőket. Az ott csengett a legközelebbi állomáson. megmondtam, hogy a falu után a kilencedik jegenyefánál vagyok, és 10 perc alatt ott voltak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.